01
maart
2017
|
12:11
Europe/Amsterdam

Jaarcijfers Coolblue: omzet groeide in 2016 met 55% naar 857 miljoen euro

De omzet van online retailer Coolblue schoot in 2016 naar 857 miljoen euro. Dit is maar liefst 55% meer in vergelijking met 2015. De EBITDA nam over dezelfde periode toe tot 19 miljoen euro. Deze groei heeft Coolblue te danken aan de 1.001 manieren waarop het haar website, winkels en processen continu verbeterde. Daardoor vonden nieuwe en bestaande klanten makkelijker hun weg naar Coolblue, kochten ze er meer en blijken ze ook tevredener.

Zie hier de video met meer uitleg van Pieter Zwart.

NPS-score op recordhoogte
De e-commerce markt in België en Nederland groeit exponentieel, maar Coolblue doet daar nog een serieuze schep bovenop. Ook de NPS-score (Net Promotor Score) - de belangrijkste graadmeter van klantentevredenheid - van de online retailer steeg vorig jaar tot een recordhoogte van 67. Dit is ongekend hoog naar Nederlandse en Belgische normen.

Pieter Zwart, oprichter en ‘Beginbaas’ van Coolblue: “Eén van de dingen waar we bij Coolblue misschien wel het meest trots op zijn, is de lancering van onze Bezorgservice. Daar zijn we afgelopen jaar mee gestart in Nederland en op dit moment hebben we er al meer dan 300 ‘Coolblue Bezorgberen’ die er witgoed leveren. Zij zorgen op dit moment voor de allerhoogste Klanttevredenheidscijfers binnen Coolblue.”

Grootse plannen voor 2017
Ook dit jaar zit Coolblue boordevol plannen. Zo wordt het grote centrale magazijn in Tilburg – middenin het dekkingsgebied van Coolblue – uitgebreid met 33.000 m² tot maar liefst 88.000 m² (of 18 voetbalvelden) groot.

Daarnaast komt er dit jaar een winkel bij volgens een nieuw concept. “Ons nieuwe winkelconcept wordt niet alleen ontzettend Cool en blauw, maar ook heel groot. Het wordt echt het paradepaardje van Coolblue,” aldus Pieter Zwart, die verder nog geen details kwijt wil over locatie en invulling van deze nieuwe vestiging.

Met alle andere grote en minder grote verbeteringen erbij, moet dit ervoor zorgen dat Coolblue ook dit jaar opnieuw heel hard zal groeien. Verwacht wordt dat de omzet zal toenemen tot 1,2 miljard euro. Verder plant het bedrijf tot zo’n 1.500 nieuwe Coolblue’ers in Nederland en België aan te nemen.

 

 

Over Coolblue

Coolblue is het meest klantgerichte bedrijf van Nederland, België en Duitsland (Net Promoter Score van 68). De online retailer heeft een eigen infrastructuur met eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie, eigen reparatie én 17 fysieke winkels. In 2020 behaalde Coolblue een omzet van 2 miljard euro.