14
januari
2015
|
10:48
Europe/Amsterdam

Jaarcijfers 2014: omzet Coolblue groeit met 45% naar 360 miljoen

Samenvatting

De omzet van webwinkel Coolblue schoot in 2014 naar 360 miljoen euro. Dit is 45% groei ten opzichte van 2013 toen het bedrijf 248 miljoen euro omzet maakte. De stijging komt met name door de verbetering en uitbreiding van de leveringsopties, naast de groei in bestaande en nieuwe productcategoriëen. Coolblue investeerde bovendien weer fors in de toekomst, waardoor het bedrijf met bijna 350 nieuwe banen groeide naar een omvang van meer dan 1000 medewerkers.

Zondag- en maandaglevering
Coolblue zorgde er in 2014 als eerste webwinkel voor dat klanten élke dag van de week een blauw pakketje geleverd kunnen krijgen - zelfs op zondag. "Een jaar geleden was het nog heel normaal dat je een op zaterdag besteld pakje, pas op dinsdag geleverd kreeg", aldus directeur en oprichter Pieter Zwart. "We zien dat klanten écht blij zijn dat ze gratis geleverd kunnen krijgen op de dag dat zij willen. Dat draagt stevig bij aan de groei van het afgelopen jaar."

2015: nieuw magazijn en nóg betere logistieke proposities
Voor 2015 verwacht het bedrijf een groei die weer ruim in de dubbele cijfers terecht zal komen. Onder het motto ‘elke dag een beetje beter’ werkt het aan kleine en grotere verbeteringen voor zijn klanten. Zo sloeg het bedrijf vorig jaar in Tilburg de eerste paal voor een nieuw 22.000m2groot magazijn dat medio 2015 zijn deuren opent. Ook verwacht het bedrijf de bezorgopties verder uit te breiden en productcategoriëen toe te voegen. "En soms zit verbetering juist in iets kleins, zoals het toevoegen van WhatsApp als servicekanaal," aldus Zwart.

2015: investeren in het merk
Vorige week ging Coolblue voor het eerst in de bijna vijftienjarige geschiedenis op televisie met een commercial. We zijn de afgelopen jaren keihard gegroeid door mond-tot-mond-reclame,” zegt Zwart. “Nu is het tijd om nóg harder te groeien met tv-reclame. Want we meten en weten: áls mensen ons ervaren, zijn ze vaak zo enthousiast dat ze het ook weer aan anderen vertellen.”

Over Coolblue

Coolblue is het meest klantgerichte bedrijf van Nederland, België en Duitsland (Net Promoter Score van 68). De online retailer heeft een eigen infrastructuur met eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie, eigen reparatie én 17 fysieke winkels. In 2020 behaalde Coolblue een omzet van 2 miljard euro.