09
januari
2014
|
07:30
Europe/Amsterdam

Jaarcijfers: omzet Coolblue schiet naar kwart miljard

Samenvatting

Rotterdam 9 januari - De groei van Coolblue overtrof in 2013 de eigen verwachtingen. De Webwinkel van het Jaar boekte 248 miljoen omzet. Dit is 48% groei ten opzichte van 2012 toen het bedrijf 168 miljoen euro omzet maakte. De stijging komt met name door mond-tot-mondreclame van tevreden klanten. De retailer investeerde verder fors in bestaande en nieuwe fysieke winkels. Daarbij creëerde het 175 nieuwe banen. In totaal werken nu 600 Coolblue'ers aan de obsessieve focus op klanttevredenheid.

Nieuw: 3 fysieke winkels en 98 online shops
Coolblue investeerde fors in 2013. Het Rotterdamse bedrijf opende 3 nieuwe fysieke winkels in Amsterdam, Utrecht en Lochristi (BE). Daarnaast gingen 98 webshops live, onder meer in de productcategorieën sport en outdoor. De webshops kregen bovendien een responsive design, dat de mobiele verkoop moet stimuleren. Verder werd de winkel in Eindhoven stevig gemoderniseerd en verhuisde de winkel in Rotterdam naar een groter onderkomen.

Logistieke innovatie: maandagbezorging en nieuw groot magazijn
Ook logistiek blijft Coolblue in beweging. Als eerste webwinkel van Nederland, bezorgt het bedrijf nu pakketjes op maandag. Om deze innovatie mede mogelijk te maken, werd het bestaande magazijn in Capelle aan den IJssel aangevuld met een nieuw 13.000 m2 groot magazijn in Tilburg.

Prognose 2014: ruim 300 miljoen
Voor 2014 is het bedrijf positief gestemd. Pieter Zwart, directeur en oprichter, verwacht dit jaar meer dan 300 miljoen omzet. Succesfactor hierbij is een obsessieve focus op klanttevredenheid. “Met tevreden klanten alleen zijn wij niet tevreden,” stelt Zwart. "Wij gaan voor de glimlach, hun mondhoekje moet omhoog gaan. Want pas dan vertellen klanten over ons. En dankzij die mond-tot-mondreclame kent een groot deel van Nederland en België inmiddels het merk Coolblue."

Grootste uitdaging: 100 software-ontwikkelaars vinden
Zwart blijft kansen zien: "Ons concept is heel schaalbaar. De grootste uitdaging? Genoeg software-ontwikkelaars vinden. We zoeken er minimaal 100.” Eind 2013 is Coolblue gestart met een agressieve wervingscampagne, in binnen- en buitenland. De nieuwe developers gaan werken aan vele kleine en grote softwareverbeteringen. Zwart: “We hebben letterlijk duizenden ideeën liggen. Als we daarvan ook maar een deel kunnen bouwen, gaan we nog harder groeien dan we nu al doen."

Over Coolblue

Coolblue is het meest klantgerichte bedrijf van Nederland, België en Duitsland (Net Promoter Score van 68). De online retailer heeft een eigen infrastructuur met eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie, eigen reparatie én 17 fysieke winkels. In 2020 behaalde Coolblue een omzet van 2 miljard euro.