04
oktober
2016
|
18:22
Europe/Amsterdam

Coolblue opent derde winkel in Vlaanderen

Samenvatting

Coolblue, één van de grootste webshops in België en Nederland, opent dit weekend een winkel langs de Leuvensesteenweg in Sint-Stevens-Woluwe (Zaventem). Klanten kunnen er op 520 winkelruimte terecht voor advies door specialisten, het afhalen van online bestellingen en een snelle service na aankoop. Voor de online retailer is dit de derde fysieke winkel in Vlaanderen - naast winkels in Wilrijk en Lochristi. 

Coolblue verkoopt producten via het internet in maar liefst 12 categoriëen, gaande van Telefonie, Computer & Tablets over Tuin & Klussen tot Koken & Tafelen. Daarnaast maken ‘echte’ winkels al van bij de start een vast onderdeel uit van de strategie van de online retailer. En met succes; jaarlijks komen er per winkel vele tienduizenden bezoekers over de vloer.

“Onze klanten hebben vaak al een idee welk product ze willen hebben, maar hebben nog een paar vragen of willen het gewoon ‘even vasthouden’,” verklaart Matthias De Clercq, Manager van Coolblue België.

Coolblue telde tot voor kort 7 fysieke winkels, waarvan 2 in Vlaanderen. De Clercq: “Ook veel klanten uit het Brusselse en Vlaams-Brabant kwamen geregeld in Wilrijk of Lochristi over de vloer. Voor ons een duidelijk signaal dat het tijd werd om hen een winkelpunt dichter bij huis te bieden. Na een uitgebreide analyse viel ons oog op een locatie aan de Leuvensesteenweg 8 in Sint-Stevens-Woluwe, op de plaats waar vroeger een Trafic-zaak gevestigd was.”

Deze zaak, waar bij de start zo’n 20 Coolblue’ers aan de slag gaan, is zowel met het openbaar vervoer als met de wagen makkelijk bereikbaar en biedt bovendien voldoende parkeergelegenheid.

5 specialistenpodia

“Klantentevredenheid zit in ons DNA, zo doen we er alles aan om onze klanten blij te maken. Er is dan ook niks erger dan een klant die niet tevreden is met zijn productkeuze. Dat willen we voorkomen door hem bij zijn keuze te helpen,” aldus Matthias De Clercq.

In het winkelpunt in Sint-Stevens-Woluwe werden vijf grote specialistenpodia gecreëerd: Smartphones, Tablets, Laptops, Camera’s en TV’s. Die hebben ‘live’ demomodellen, veel accessoires en alle kennis voorhanden. De Clercq: “Maar het allerbelangrijkste: een echte productspecialist, die je met kennis en advies helpt in een eerlijk adviesgesprek.”

Meer online verkoop door een fysieke aanwezigheid

De fysieke winkels hebben ook een regionale functie: naast advies kunnen klanten er ook gewoon terecht voor het afhalen van hun online bestelling. “Vooral bij een eerste online aankoop zien we dat mensen liever bij de winkel langskomen om hun bestelling af te halen,” aldus De Clercq.

Een kwart van het winkeloppervlak is bovendien voorbehouden voor service na aankoop. Uiteindelijk helpt dit ook de online verkopen. “We zien tot wel een uur reistijd rondom een winkel dat er meer online gekocht wordt. Klanten willen weten waar ze heen kunnen voor de dienst na aankoop als er bijvoorbeeld iets niet werkt,” besluit Matthias De Clercq.

 

Over Coolblue

Coolblue is het meest klantgerichte bedrijf van Nederland, België en Duitsland (Net Promoter Score van 68). De online retailer heeft een eigen infrastructuur met eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie, eigen reparatie én 17 fysieke winkels. In 2020 behaalde Coolblue een omzet van 2 miljard euro.